Investițiile din sectorul public și cel privat, dar și nevoia de eficientizare au dus la creșterea pieței de echipamente electrice. Iar PNRR vine cu mari speranțe pe mai multe segmente de dezvoltare.
Totuși, sectorul nu au fost ocolit de scumpiri. Promelek XXI, unul dintre principalii jucători din piața de echipamente electrice, anunță scumpiri de cel mult 20% a produselor pe care le comercializează.
“Creșterea medie ar trebui să fie sub 20%, până în 15% ar fi ideal, dar e posibil ca punctual, să fie creșteri de până în 20%. Creșterile vor fi mai mari acolo unde produsele au o componentă tehnologică mai redusă, dar au mai multă materie primă în valoarea finală a produsului”, a declarat Karoly Nagy, unul dintre fondatori și directorul general al Promelek XXI într-un interviu pentru Economica.net.
Într-o nouă realitate marcată de creșteri de prețuri pe toate palierele, oficialul companiei spune că vrea să evite generarea de decizii luate din frica de a nu avea produsele sau de a le avea mai ieftin. Compania și-a majorat stocurile pe fondul disponibilității mai grele a produselor pentru a-și păstra nivelurile de servicii către parteneri.
“Fiind distribuitori, una dintre principalele valori pe care le putem avea către parteneri este disponibilitatea produselor și a soluțiilor. Dacă timpii de aprovizionare cresc sau sunt întreruperi pe lanțul de aprovizionare, le putem contracara într-o oarecare măsura, prin stocuri suplimentare”, mai spune Nagy.
Creșteri de preț la producători
Produsele și soluțiile pentru instalațiile electrice au la bază foarte multe materii prime care au devenit extrem de scumpe în ultimii ani, iar unele nici nu se mai tranzacționează. Spre exemplu, Bursa de Metale de la Londra a suspendat la începutul lunii martie tranzacționarea nichelului, după ce prețul pe tonă s-a dublat și a ajuns la 100.000 de dolari.
Sistemele mai complexe, cu o componentă electronică în ele sunt mai scumpe din cauza crizei semiconductorilor.
„Materiile prime cele mai importante care ne influențează sunt oțelul, cuprul, masele plastice în mod special, PVC și polietilena”, completează Nagy, care ne dă și câteva exemple.
Spre exemplu, din cauza războiului din Ucraina, țara nu mai exportă oțel, iar creșterea de preț este de 60% de la începutul acestui an. Comparativ cu începutul lui 2021, creșterea este de 100%.
„Aceste prețuri sunt transparente, se pot vedea pe Bursa de Metale de la Londra, nu sunt ascunte. Însă, din păcate, cu cât temerea că nu va fi cantitate suficientă pe piață e mai mare, cu atât crește automat prețul”, explică oficialul companiei.
Cuprul s-a scumpit și el cu circa 11-12% de la începutul anului, însă față de 2021, creșterea este cu 60% mai mare. O creștere de 14% doar în primul trimestru din acest an s-a înregistrat și pentru PVC, iar față de acum un an, creșterea este de 60%. Polipropilena s-a scumpit anul acesta cu 9%, iar față de acum un an prețul este cu 50% mai mare.
Iar aceste creșteri au dus și la o ajustare de preț la producător.
“Suntem îngrijorați de viteza cu care apar schimbările de prețuri. Dacă până în 2020 inclusiv, la producătorii mari, de talie mondială, apăreau modificări de preț o dată pe an, și care se erau în jurul inflației, de 2-3 %, în 2021 am avut trei modificări de preț în cursul anului. În 2022, suntem de abia la începutul trimestrului al doilea și suntem deja la câțiva producători la al doilea val de scumpiri”, mai spune Nagy.
Tarife de patru ori mai mari la transporturile din Asia
Transportul din Asia s-a scumpit cu 10% doar de la începutul acestui an, comparativ cu sfârșitul lui 2021, însă tarifele de atunci erau deja de patru ori mai ari față de nivelul de la începutul lui 2020. Iar odată cu această scumpire au venit și întârzierile.
Nagy spune că de la o perioadă standard de tranzit de trei săptămâni și jumătate, patru, s-a ajuns la o perioadă de cinci, șase săptămâni. Dar, pe lângă costurile legate de transportul naval, apar și cele cu transportul rutier. Și am văzut cu toții cozile de la benzinăriile din țară generate de panica unui preț la combustibil mai mare la pompă.
“Partenerii noștri logisticieni cu care colaborăm ne-au pus la dispoziție formule transparente de calcul și știm cât influențează din costul transportului prețul combustibilul, și așa avem un indice tansparent, pe baza căruia putem calcula și putem să anunțăm și partenerii noștri de aceste efecte. Credem foarte mult că prin transparență și prin prezentarea motivelor reale pentru care cresc prețurile, evităm panica. S-a făcut foarte multă publicitate asupra fenomenului de panică, ce efecte dăunătoare au acestea”, mai spune directorul general al Promelek.
Cerere mare pentru energie verde
Creșterile de preț la energie îi determină pe tot mai mulți retaileri și producători să-și instaleze panouri fotovoltaice pe acoperișurile magazinelor și a fabricilor.
“Avem o creștere foarte mare de cerințe în zona de energie verde, regenerabilă. Vorbim de producerea de energie electrică cu sisteme fotovoltaice. Sunt investiții publice, dar și private, care se fac cu fonduri proprii, pentru că amortizarea unei instalații fotovoltaice se face undeva între patru și cinci ani. Partenerii noștri din Spania înregistrează o creștere de trei ori pe acest segment. Acolo era destul de răspândită soluția de fotovoltaice”, mai spune Karoly Nagy.
Dar, pe lângă amplasarea de panouri fotovoltaice, Nagy spune că și alte soluții ne pot reduce costurile. Și ne oferă exemplul birourilor Promelek, care au o suprafață de 600 de mp. Prin implementarea unui sistem inteligent de control al încălzirii, costurile au rămas la fel ca cele de anul trecut, deși între timp, prețul la gaz e de trei ori mai mare. Investiția a fost recuperată în circa patru luni.
“Soluții există, și recomandăm ca instalația electrică să fie privită ca o componentă care poate să aducă o contribuție semnificativă la reducerea consumului, prin adăugarea câtorva soluții inteligente, control de la distanță, control de prezență, prin care se poate reduce consumul la energie termică obținută prin gaz, cât și la energie electrică, mai spune directorul companiei.
O cerere în creștere este și pe segmentul de asamblare, proiectare și instalare de tablouri electrice, în special din partea companiilor din zona industrială. În plus, Promelek va instala anul acesta circa 600 de stații electrice, de trei ori mai mult decât anul trecut. Înainte de declanșarea războiului din Ucraina, oficialul companiei estima pentru acest an o afaceri de 34 de milioane de euro. L-am întrebat dacă în contextul actual își menține ținta.
“Avem un prim trimestru extraordinar de bun, cu o realizare mai bună decât cea așteptată. Credem că această creștere va încetini, dar vedem absolut realist o cifră de afaceri poate chiar 36 de milioane de euro”, ne-a mai declarat Karoly Nagy.
Promelek XXI este unul dintre principalii jucători din piața de echipamente electrice, înființată în 1996, atunci când se numea Promod. Din 2011, compania este parte din grupul spaniol Elektra, iar în 2016 a tecut printr-un proces de rebranding și a devenit Promelek XXI.
Compania deține și un atelier de tablouri electrice ce furnizează servicii cu valoare adaugată mare, cu focus pe clienții industriali. În acest moment, compania activează prin două sedii și depozite în Cluj-Napoca și București, cu o ofertă de peste 35.000 de produse.