Legea prin care se definesc și se interzic diverse practici comerciale incorecte (Legea 363/2007) se va aplica și serviciilor digitale și conținutului digital, urmare a adoptării de către Guvern a unei Ordonanțe de Urgență prin care se transpune în legislația națională Directiva UE 2019/2161 cunoscută și ca Directiva Omnibus.
Astfel, prin noul OUG a fost redefinit produsul ca „orice bun sau serviciu, inclusiv bunuri imobile, servicii digitale și conținut digital, precum și drepturi și obligații;”, față de „orice bunuri sau servicii, inclusiv bunuri imobile, drepturi şi obligaţii.
Se interzice comercializarea produselor cu dublu standard de calitate
În plus, prin noua OUG se interzice practic, cu unele excepții, comercializarea produselor cu dublu standard de calitate, acele mărfuri vândute în ambalaje identice în mai multe piețe UE, dar care au ingrediente diferite sau în cantități diferite în funcție de statul în care se comercializează.
Potrivit OUG, se interzice orice activitate de comercializare a unui bun pe teritoriul României, ca fiind identic cu un bun comercializat în alte state membre, deși bunul respectiv are o compoziție sau caracteristici semnificativ diferite, cu excepția cazului în care acest lucru este justificat de factori legitimi și obiectivi probat cu documente concludente.
Există însă și unele nuanțe. În cazul unei activităţi de comercializare a unui bun pe teritoriul României, ca fiind identic cu un bun comercializat în alte state membre, deși bunul respectiv are o compoziție sau caracteristici semnificativ diferite, justificată de factori legitimi și obiectivi, printre care cerințe juridice naționale, disponibilitatea sau caracterul sezonier al materiilor prime, strategiile voluntare menite să îmbunătățească accesul la alimente sănătoase și nutritive, precum și dreptul comerciantului de a oferi bunuri de aceeași marcă în ambalaje cu o greutate sau un volum diferit pe piețe geografice diferite, comercianţii au obligația de a pune la dispoziţia consumatorilor informaţii cu privire la aceste situații, ȋntr-un mod care să le permită accesul la acestea, cu privire la diferențierea bunurilor ca urmare a unor factori legitimi și obiectivi, astfel ȋncât această diferențiere să fie poată fi identificată de către consumatori.
Mai multe despre dublul standard de calitate aici
S-au introdus noi practici comerciale incorecte. Recenziile false sunt interzice prin lege
OUG introduce și alte practici comerciale incorecte în orice situaţie precum:
- Furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, fără a menționa în mod clar existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.”;
- Revânzarea de bilete către consumatori, în cazul în care comerciantul le-a achiziționat utilizând mijloace automate pentru a eluda orice limitare impusă privind numărul de bilete pe care o persoană le poate cumpăra sau orice altă regulă aplicabilă achiziționării de bilete.
- Afirmarea faptului că recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul, fără a lua măsuri rezonabile și proporționale pentru a verifica dacă aceste recenzii provin de la consumatorii respectivi.
- Prezentarea sau însărcinarea unei alte persoane juridice sau fizice cu prezentarea de recenzii sau recomandări false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea înșelătoare a recenziilor sau a recomandărilor unor consumatori pe platformele de comunicare socială pentru a promova anumite produse.”
Noi informații obligatorii pentru cumpărătorii magazinelor online
O altă modificare adusă de OUG legislației privind practicile comerciale incorecte se referă la faptul că magazinele online sau deținătorii de aplicații prin care diverși terți vând produse trebuie să informeze consumatorul despre calitatea celui care vinde efectiv produsele, dacă nu rezultă deja din context.
„Pentru produsele oferite pe piețele online, informația dacă partea terță care oferă produsele este sau nu un comerciant, pe baza declarației respectivei părți terțe față de furnizorul de piață online.”, se specifică în OUG.
De asemenea, comerciantul va trebui să ofere obligatoriu acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele, și să indice modul în care garantează faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul.
Ce pot face consumatorii dacă au fost înșelați
Odată cu intrarea în vigoare a OUG, consumatorii afectați de practicile comerciale incorecte au dreptul la măsuri de remediere pentru a se elimina toate efectele respectivelor practici incorecte, fără costuri, după cum urmează:
- înlocuirea, reducerea prețului sau încetarea contractului şi restituirea contravalorii produsului
sau serviciului, după caz; - despăgubiri pentru prejudiciul suferit de consumator;
în cazul în care se constată deficiențe în primele 30 de zile de la achiziția produsului sau serviciului, se dispune direct înlocuirea acestora.
Următoarele circumstanţe neexhaustive sunt luate în considerare pentru stabilirea măsurilor de remediere:
- gravitatea și natura practicii comerciale incorecte;
prejudiciul suferit de consumator.
Ce amenzi se dau
Utilizarea de către comercianţi a unor practici comerciale incorecte este interzisă, constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează:
- cu amendă de la 10.000 de lei la 100.000 de lei, pentru utilizarea practicilor comerciale incorecte,
- cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei, pentru utilizarea practicilor comerciale înşelătoare
- cu amenda de la 20 000 de lei la 100 000 de lei, pentru nerespectarea obligatiei comerciantilor de a informa intr-un mod facil consumatorii cu privire la diferentierea bunurilor ca urmare a unor factori legitimi si obiectivi ( dublul standard de calitate)
- cu amendă de la 10.000 de lei la 100.000 de lei, pentru utilizarea practicilor comerciale agresive
În cazul utilizării de către comercianţi a unor practici comerciale incorecte care afectează un număr mai mare de 100 de consumatori, limita minimă și limita maximă a sancțiunilor prevăzute se dublează. Contravenţiile prevăzute de prezenta lege se constată la sesizarea consumatorilor, a asociaţiilor care, potrivit legii, au un interes legitim ori din oficiu, de către reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Citește și:
Conumatorii se pot răzgândi în 30 de zile, dacă au cumpărat de la vânzători ambulanți
OUG modifică și OUG 43/2014 privind drepturile consmatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniști prin redefinirea unor termeni ți prin modificarea unor condiții.
Spre exemplu, consumatorii se pot retrage dintr-un contract la distanţă sau dintr-un contract în afara spaţiilor comerciale, fără justificări, chiar și în termen de 30 de zile, în cazul contractele încheiate în contextul vizitelor nesolicitate efectuate de un profesionist la domiciliul acestora sau al deplasărilor organizate de un profesionist cu scopul sau efectul de a promova sau a vinde produse consumatorilor. Altfel, termenul a rămas de 14 zile.
Perioadele de retragere expiră ȋn termen de 14 zile sau 30 de zile, după caz, de la:
a) data încheierii contractului, în cazul contractelor de prestări de servicii;
b) ziua în care consumatorul sau o parte terţă, alta decât transportatorul şi care este indicată de
consumator, intră în posesia fizică a produselor, în cazul contractelor de vânzare, sau:
(i) în cazul în care consumatorul comandă printr-o singură comandă produse multiple care vor fi
livrate separat, ziua în care consumatorul sau o parte terţă, alta decât transportatorul şi care este
indicată de consumator, intră în posesia fizică a ultimului produs;
(ii) în cazul livrării unui produs care constă din mai multe loturi sau piese, ziua în care
consumatorul sau o parte terţă, alta decât transportatorul şi care este indicată de consumator,
intră în posesia fizică a ultimului produs sau a ultimei piese;
(iii) în cazul contractelor pentru livrarea periodică de produse pe o perioadă de timp
determinată, ziua în care consumatorul sau o parte terţă, alta decât transportatorul şi care este
indicată de consumator, intră în posesia fizică a primului produs;
c) data încheierii contractului, în cazul contractelor pentru furnizarea de apă, gaze naturale,
energie electrică, atunci când acestea nu prevăd vânzarea într-un volum limitat sau cantitate
stabilită, de energie termică sau de conţinuturi digitale care nu sunt livrate pe un suport
material.
Despre OUG Omnibus
OUG Omnibus a apărut după ce Comisia Europeană a transmis autorităților române o scrisoare de punere în întârziere pentru că nu a transpus în legislația naționalăâ prevederile Directivei (UE) 2019/2161 a Parlamentului European si a Consiliului referitoare la o mai bună asigurare a respectării normelor Uniunii în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme.
Inițial, transpunerea trebuia realizată până la 28 noiembrie 2021.
Practic, prin acest act normativ au fost completate trei legi: Legea 193 din 2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, legea 363 din 2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor
Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor și Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesionişti.
Citește și
directiva omnibus, dublu standard de calitate, OUG omnibus, practici comerciale incorecte